
Som medlem i Bergen Modellflyklubb må du vite og kunne vårt sikkerhetssystem.
For å hjelpe deg med dette skal vi lage noen korte og enkle beskrivelser på hva du som modellflyger /drone pilot må kunne. Det vil bli publisert artikler med jevne mellom rom med forskjellige emner fra sikkerhets systemet.
Vi har da snakket om merking av modellen og krav til kompetanse i de forrige artiklene.
I dag er vi kommet oss på flyplassen, eller en tur på ett seilflyhang.
Bruker av modellflyet skal som hovedregel følge produsentens bygge veiledning og anbefalinger for montering og vedlikehold av modellflyet og dets utstyr. Før hver flytur skal bruker forvisse seg om at modellflyet er fritt for skader som kan påvirke flygedyktigheten, og at modellflyet er fritt for skader på propell/rotorblader, hengsler og rorflater. Enhver skade skal forsvarlig utbedres.
Mange av hendelsene vi har skjer under utøvelsen og ofte rett etter at flyet er kommet i luften.
For å sikre dette skal det utføres en før flyging sjekk eller pre flight sjekk som det også kalles.
En grunnleggende sjekk bør inneholde:
Før første flytur skal piloten sjekke modellens generelle tilstand:
-Hengsler og rorhorn sitter fast, motor sitter fast
-Propellen er hel
-Servoer sitter fast og er ordentlig plugget i radiomottaker
– Mottakerbatteri er ladet tilstrekkelig
-Feste av vinge, hele bolter/nok strikker, sjekke eventuelle stag
Før flyging skal piloten:
– Skru på sender. Sjekke batterikapasitet på sender
– Skru på mottaker. Sjekke mottakerbatteri regelmessig
– Foreta rekkeviddesjekk dersom dette er dagens første flytur
– Elektromotor: Sjekk at motorbatteri er tilstrekkelig ladet. Batteri tilstrekkelig festet i modellen
– Glow/Bensinmotor: Sjekke at tanken er full
– At alle ror går riktig vei
– Sjekke at alle brytere og trimmer er i korrekt posisjon
Før motoren startes/batteri tilkobles skal piloten:
-Igjen sjekke at propellen er hel. At ingen gjenstander befinner seg slik at de kan ta borti propellen
– At ingen tilskuere befinner seg foran eller ved siden av flyet
– At flyet er tilstrekkelig sikret mot å bevege seg
– At throttlestikke står på tomgang/av
Når motoren er startet/motorbatteri tilkoblet skal Piloten:
– Gå bak flyet og foreta eventuelle justeringer
– Sikre seg at motoren går pålitelig
– Teste at radioen virker like bra med motor på full gass
– Få flyet båret ut av depot/startsted.
Før flyging påbegynnes skal piloten:
- Informere andre flygere om planlagt avgang
- At ingen har motforestillinger mot at piloten flyr
- At ikke maksimalt antall fly allerede er i luften
- Stå samlet med de andre flygerne slik at kommunikasjonen blir lettere
- At tilskuere befinner seg på trygg avstand fra modellflyet
Etter flyging bør man også sjekke modellen, det kan oppstå skader under landing, spesielt når man fly på hang.
Listen over er ment som grunnleggende sjekkliste og denne må tilpasser flytype, helikopter, eller seilfly slik at man er sikker på at man har en modell som er flyvedyktig. Det er for eksempel veldig enkelt å sende ut ett seilfly på hang uten at man har skrudd på mottageren.
Ha en fortsatt fin fly sommer
Jan Thore